Влезе в сила наредбата за фискалния контрол, обхваща и земеделската продукция
От днес влиза в сила нова наредба, която определя условията и реда за фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на България. В списъка са повечето видове храни, сред които месо, мляко, шоколад, както и горива и масла. Ако доставката е над 5000 лв. или повече от 500 кг и се извършва с автомобил над 3,5 тона, тя задължително трябва да бъде предварително заявена в НАП. Мерките са приети с цел да се спрат опитите за източване на ДДС.
Браншови организации изпратиха писмо до министър-председателя, в което предупреждават, че, за да спазят изискванията на наредбата, ще трябва да назначават още административен персонал, което ще оскъпи продукцията им.
Мариана Милтенова, председател на Съюза на градинарите, заяви, че браншовите организации настояват плодовете и зеленчуците да бъдат извадени от списъка на стоки с висок фискален риск. „Можете ли да си представите, че чесънът и лукът са стоките с най-голям фискален риск. Производството в България на плодове и зеленчуци е спаднало изключително много и ние сме поставени в групата, която е с нефтени масла, нефтени продукти и т.н. Ние сме заявявали, че има сив сектор в нашия бранш и този сив сектор наистина трябва по някакъв начин да се притисне и да се намали, но не това са мерките“, коментира пред БНР Милтенова. По думите ѝ най-големият проблем, по който се присвоява или не се отчита ДДС от 20%, са продуктите, които влизат от внос. Такава наредба може и следва да има за плодове и зеленчуци, които се внасят в България, защото влизат големи количества, поясни Милтенова.
Тя даде и примери как наредбата може да се заобиколи от работещите в сивия сектор.
Според Милтенова с новата наредба е с голяма административната тежест, а преобладаващата част от земеделските производители не са наясно с нея и нямат информация. „Има изключително много документи за проследимост на движението на стоката. Трябва да се издава уникален номер на превоза, да имаме точна информация кой е шофьорът, коя фирма, точния час, къде ще пристигне, къде ще разтовари. Това е наредба, която е писана изключително от хора, които нямат понятие за работа с плодове и зеленчуци", коментира пред БНР Милтенова.